onsdag 2. oktober 2013

Krigens skjønnhet og sorg

b) Velg en av personene vi har lest om i timen. Hvilke hendelser var personen vitne til? Det kan dreie seg om slag de var med i, steder hvor de var, teknologi de brukte, osv. Finn ut mer om disse hendelsene og sammenlign den informasjonen du finner med hvordan personen fra Krigens skjønnhet og sorg fremstilte/opplevde det. (Med andre ord: sammenlign makrohistorien med mikrohistorien.)

europakart

Krigens skjønnhet og sorg

Innledning:

I historie timen fikk utdelt om noen personer som har opplevd 1. verdenskrig på nærthold, i tillegg i en ung alder. Gruppen min fikk et utdrag om Elfriede Kuhr som var en tysk skolepike. Vi skulle sammenlikne makrohistorien med mikrohistorien.

Peter Englund: - svensk historiker

Han tar for seg over 20 personer som var innvolvert og opplevde krigen. De var i forskjellige situasjoner til forskjellige tider. Personene blir fulgt fra start til slutt. Boken legger mest vekt på hvordan krigen påvirket livet deres, og ikke hvordan krigen var. Forfatteren har fått med seg mange detaljer og det er veldig imponerende for mange lesere. Kildene Peter Englund brukte var tidsskrifter og private brev.

Elfriede Kuhr:

Kuhr er 12 år, som bor i Tyskland. Hun bodde ved grensen til Russland. Stedet het Pommern, som ligger i dagen Polen. Kuhr blir skildret av forfatteren som en urolig og intelligent jente med rødblonde fletter og grønne øyner. Hun har en bror også, som Kuhr lager mat til. Utdraget starter med at den tyske hæren gjorde seg klar for å møte den russiske mobiliseringen. Elfriede Kuhr hadde utviklet et hemmelig forhold til en av soldatene i troppen, som senere døde i et flystyrt.

Forfatteren forteller en sann historie, som han etterforsket på. Det har vært bevis på at hun har levd i tiden og opplevd forskjellige hendelser. Forfatteren beskriver hva hun føler, men mest det hun ser med sine egne øyner. Forfatteren viser tydelig til at hun er redd for å uttrykke følelsene for soldaten hun elsker. Stort sett så var det denne hendelsen det var fokus på i utdraget.

Hun ser folk feire krigsutbruddet og tropper på vei til vestfronten. Kuhr ser fra tyskperspektiv. Russland er trusselen. Tyskland skulle først vinne over fiender i vest og så ta russland. Som sagt fra tyskperspektiv er dette en forsvarskrig man er tvunget ut i. Altså, menn i ung alder blir sendt til militær tjeneste.

Hun har en kjæreste som var en løytnant, Werner Waldecker i 1917. Kuhr ser at han blir sendt til millitær tjeneste for å krige. I tillegg så ser hun kisten til kjæresten blir bært til kirkegården.

Fra jentas perspektiv så fikk vi vite hvordan hun hadde det. I tillegg fikk vi vite forholdet mellom henne og Waldecker, at han var mye eldre enn henne.  Mye av handlingen gikk ut på at hun var deprimert.Handlingen hopper fram og tilbake, først så befinner jenta på tog stasjonen, deretter på krigs kirke gården.

Et viktig spørsmål til denne personen er hva var personen holdning til at krigen brøt ut/forandret denne holdningen seg i løpet av krigen?
Jeg mener det at en 12 åring kan ikke noe påvirkning på en krigen fordi hun var i en så ung alder at hun ikke visste noe særlig. Hun visste heller ikke hva som skjedde rundt henne, altså krigen. Fordi i den alderen så hørte hun sikkert på mange helte historier på radioen.

Sammenlikning:

Hvis jeg skal sammenlikne med de andre personene i boken. Så vil jeg si at noen av personene hadde noe til felles. Altså de kjempet for det samme. F.eks en mann som Peter Englund skriver om, han ville så gjerne bli en soldat, men han var kortvokst så han kom ikke inn. Denne handlingen var anderledes enn livet til Elfriede Kuhr. Det er kanskje fordi menn hadde mer rettigheter på den tiden enn kvinner. I tillegg så var det noe felles mellom alle personene, at vi var omtrent like gamle. Altså de levde omtrent på samme tid.

Dette var det jeg tolket om de forskjellige personene, når vi satt i drodle grupper og fortalte hverandre om våre krigs personer. Englund ville gjøre noe anderledes når han skrev denne boken, han ville fjerne seg fra de tradisjonelle måten å skrive krig på. Derfor handler ikke historien om hva var årsaken til krigen brøt ut, slutt, konsekvenser osv. Det den egentlig handler om er soldatene, hjelpearbeiderne og de sivile, om dere opplevelser, følelser, tanker og inntrykk.

Mikrohistorie: Når man skal forske på historie, så tar man utgangspunktet i historiske hendelser. Hvis vi skal se på mikrohistorie, så er den historiske hendelsen/-er som foregår i et lite samfunn. Det handler om livet til en enkeltperson, som f.eks Elfriede Kuhr. Hun kan bli sett på som historisk helt som har utført gode saker, men selve personen har ikke innflytelse på selve landet. Elfriede Kuhr var en vanlig skolepike, hun hadde ikke noe innflytelse på landet under 1. VK.

Makrohistorie: Derimot når historikere skal forske på historie som omfanger større historiske hendelser, som  har påvirket en hel nasjon eller verden, f.eks skuddet i Sarajevo på selveste hertugen Frans Ferdinand og kona hans. Det kalles makrohistorie.



Kilder:

Litteratur: (utdraget fra boken til Peter Englund)

1 kommentar:

  1. Du beskriver fint det som skjer med Elfride Kuhr og greit forskjellen mellom mikro og makrohistorie. Jeg savner litt mer om hvordan krigen påvirker livet hennes. For eksempel hvorfor gråt hun ikke når kjæresten ble begravd? Forsøk å trekke inn kilder underveis. Ellers bra skrevet.

    SvarSlett